17.8.09

Esmaspäev, 10.08 - Kohtu Kreetaga!

Äratus toimus juba kell 7 hommikul ja pärast hommikusööki ootas ees ekskursioon Kalamaki Traveliga, mis on TopToursi partnerfirma Kreetal. Ekskursioon kandis nime "Kohtu Kreetaga" ning hõlmas tervet päeva. Tutvusime Kreeta ajaloo ja muistenditega, kuulsime palju traditsioonidest ja kommetest külades. Kõigepealt sõitsime läbi hingematvalt ilusast Therisso mäekurust, mis kohati kõrgus minu mäletamist mööda isegi kuni kilomeetri kõrguseks. Pärast tillukest fotopeatust külastasime Armenose küla, kus toimus kohvipaus kohalikus kafenios nimega Platanos, mis on traditsiooniline Kreeta kohvik, küla seltsielu keskus. Jõime kohalikku õlut, mis muide on väga maitsev, kui õlle kohta nii öelda võib. Järgmiseks iidne Lapa linn, kus leidis aset jalutuskäik lapalaste ajaloolistel radadel. Saime näha Rooma-aegseid hauakambreid, Viie Neitsi kabelit, tervendavat allikat (nii-nimetatud elu eliksiir, mis pidavat noorendama, tervendama, koguni surematuks tegema...). Käisime ka Argyroupolis, mis on tegelikult osake Lapa linnast. Seal külastasime ühe kohaliku perekonna poolt rajatud ja peetavat folkloorimuuseumit, milles võis näha kõike alates riietest ja kodutehnikast, lõpetades mööbli ning tööriistadega, kusjuures kõik loomulikult minevikust pärit kraam. Väga kihvtid olid ka pagaripoeke, kosmeetikaäri ja muud taolised spetsiifilised kohakesed ning soetasingi sealt kohalikku maiustust, mis meenutab oma lõhnalt-maitselt natuke meie piparkooke. Igatahes väga mõnusad! Einestasime tuuleveskite ja jugadega ümbritsetud Argyroupoli orus asuvas kohalikus tavernis, kus oli üpris aeglane teenindus ning mitte just kõige asjalikumad klienditeenindajad. Kõikjal võis kuulda tsikaade, kes on putukate seas kõige suuremad muusikamehed. Mõned neist veedavad seitseteist aastat vaikides maa all, et siis vangist pääsedes täita oma viimastel elunädalatel ümbruskonna metsad kõrvulukustava sirinaga. Mõnedes maades hoitakse tsikaade nagu kanaarilinde puuris ja tuntakse naudingut nende "laulust". Teisal aga vihatakse neid tüütava sirina pärast. Vanad kreeklased armastasid tsikaade, roomlased aga vihkasid neid. Tsikaadid aga ei tee inimeste hukkamõistust ega kiitusest väljagi; õhtust hommikuni siristavad nad oma südamedaamile valjuhäälset serenaadi. Siristavad ainult isased. (loe lisa siit!). Viimasena käisime laguunsinise Kourna järve ääres, mis asub mägede varjus ning on ainuke mageveeline järv Kreeta saarel. Tegelikult ongi saarel vaid kaks järve. Vesi oli ujumiseks ideaalne. Samas elutseb järve ääres haneparveke, kes pidavat proovima puhkajate asju näpata, ning tõepoolest, uudishimulikud need linnud olid, ja mitte vähe. Kourna järve äärest viis buss meid tagasi hotelli ja võis hakata õhtusöögiks valmistuma. Mulle meelepäraselt oli suurim rõhk kõiksugusel värskel kraamil: kurk, tomat, sibul, paprika, kapsas, lehtsalat ja mitmesugused salatid nende baasil ning ka riis ja spagetid. Mõnus toiduvalik!